Wednesday, August 22, 2007

bukti peningkatan tamadun di India


email

For today's sejarah lesson, you are required to fill in the blanks.

Pada permulaannya, tamadun India terbahagi kepada dua jenis kerajaan: kerajaan besar (_________) dan kerajaan kecil (_________). Kerajaan besar ini di bawah kuasa seorang raja berkuasa mutlak dan antara contoh kerajaan2 sebegini adalah Kosala dan _______. Kerajaan kecil pula bersikap ke_______ dan tiada raja.

Raja dalam tamadun Indus mempunyai kuasa yang besar. Kedudukan raja berkuasa ______ ini diperkukuh dengan upacara ritual berasaskan kepercayaan bahawa raja adalah ____ dan harus _____.

Raja dibantu penasihat yang bergelar Brahmin dan di bawah Brahmin adalah _______, golongan dominan atau pemerintah tertinggi. I don't know why they can be higher than Brahmins.

Chandragupta Maurya berjaya menyatukan kerajaan kecil dan besar dan mengambil gelaran Maharaja. Anaknya, _________ berjaya meluaskan tanah jajahan India ke Mysore. Anak _______, Asoka (like the Asoka restaurant in Bukit Tinggi) pula tidak menggunakan angkatan tentera untuk meluaskan jajahannya, tetapi menekankan kelembutan (tekan sampai lembut, haha) melalui agama Buddha selepas dia menghentikan Perang Kalinga.

Chandragupta Maurya mempunyai 1000 tentera berkuda, 600 ekor gajah dan 10,000 infantri. Does anyone know what's an infantri? I imagine it to be babies. CM berjaya meluaskan tanah jajahan India ke India Utara, Punjab, Selecuid dan India Barat. Empayarnya meliputi Pergunungan Kush to Teluk Benggala.
Ibu negara: Pataliputra.

Undang2 tamadun Indus/ India
Keywords: Kitab Dharma Sasatra, tindakan berasaskan keseriusan kesalahan, Brahmin, Tiang Asoka.

Perdagangan di India
Keywords: berhubung dgn Macedonia, Asia T., Sresthin, raja, cukai membiayai, mata wang emas, melayu (bedak wangi), cina (minyak wangi).


God give me style and give me grace-Coldplay


Listening to: This is not Real Love, Mutya Buena and George Michael (so EMO)

No comments: